PhD in Chemistry Education (USP), currently a professor at UFABC. Post-doc at Curtin University in Australia. More than 20 years of experience in Basic Education. I coordinated the Graduate Program in Teaching and History of Science and Mathematics (PEHCM). Master's/doctoral supervision at UFABC - PEHCM (education)/CTQ Science and Technology - Chemistry (chemistry education), collaborating at UNIFESP (education). National and international partnerships with South Africa, Lithuania, and Australian researchers. The main research interest at CTQ is Inquiry-Based Chemistry Education. Member of IUPAC and SBEnQ board. Coordination of scientific projects FAPESP/CNPq, CNPq Productivity Fellow.

Doutora em Ensino de Química (USP), atualmente, docente na UFABC. Realizou estágio pós-doutoral na Curtin University (Australia). Atuou por mais de 20 anos na Educação Básica. Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino e História das Ciências e Matemática (PEHCM). Orienta mestrado/doutorado na UFABC - PEHCM (ensino)/CTQ Ciência e Tecnologia - Química (ensino de química), colaborando na UNIFESP (ensino). Parcerias nacionais e internacionais com pesquisadores da África do Sul, Lituânia e Austrália. Principal interesse de pesquisa no CTQ é o Ensino de Química por Investigação. Membro da IUPAC e da diretoria SBEnQ. Coordena projetos científicos FAPESP/CNPq, Bolsista Produtividade CNPq.

Research area

Our line of research at CTQ is mainly based on Inquiry-Based Chemistry Education. The objective is to contribute to understanding the teaching-learning processes in experimental chemistry classes involving chemical transformations, both in Basic Education and in Higher Education in the various areas of chemistry. This didactic approach enables the student to participate actively in his learning process, develop metacognition and other skills for the construction of chemical knowledge (transition between representational levels, for example), and understand the nature of science.

Área de pesquisa

Nossa linha de pesquisa no CTQ se pauta, principalmente, no Ensino de Química por Investigação. O objetivo é contribuir na compreensão dos processos de ensino-aprendizagem em aulas experimentais de química, envolvendo as transformações químicas, tanto na Educação Básica como no Ensino Superior, nas várias áreas da química. Esta abordagem didática possibilita uma participação ativa do estudante no seu processo de aprendizagem, desenvolvendo a metacognição e outras habilidades para a construção do conhecimento químico (transição entre os níveis representacionais, por exemplo) e da compreensão da natureza da ciência.

Disponível para orientação: SIM

Available to supervision: YES